27 noiembrie 2006

Ia toje portretist

Pe malurile Senei, în oraşul luminilor, de cînd s-a schimbat ora, se lasă seara mult mai devreme. Şi tocmai pentru că e oraşul luminilor, batomuşele, dar şi batoparizienele sau vedetdupontneufele trec cu reflectoarele aprinse îndreptate înspre maluri şi, în zgomot de motoare şi în fum de motorină arsă, se aud suav vocile înregistrate care repetă neobosit aceleaşi vorbe despre catedrala Notre Dame şi că Pont Neuf e cel mai vechi pod din Paris. Arcul de Triumf, chiar dacă nu e pe malul Senei, dar eu ştiu că am fost pe acolo în altă zi la aceeaşi oră, e luminat şi el, la fel ca toate podurile pe care de data asta le văd. Pe străzile de-a lungul cheiurilor poliţia tocmai a alungat sportsmenii pe role şi a dat drumul la maşini. Imediat s-a făcut un ambuteiaj, care aici se mai cheamă şi buşon, monstru. Dacă te uiţi din spate, vezi un şir lung de lumini roşii, iar dacă te uiţi din faţă, un şir lung de lumini albe. Gazele cu efect de seră urcă roşiatice spre văzduh. E ora 19 fix şi Turnul Eiffel şi-a început sclipirea regulamentară de zece minute în zare. La fel sclipesc şi blitzurile turiştilor care vor să imortalizeze momente de neuitat de pe poduri şi de pe maluri.

Şi tocmai pe la Pont Neuf, pe malul drept, mai sînt încă nişte schele de sfîrşit de şantier, dupa care podul nou va arăta ca nou. Şantierul e protejat de un gard de sîrmă de care unii au lipit afişe care n-au rezistat diverselor vitregii meteorologice şi s-au sfîşiat. Acum sînt nişte zdrenţe, dar arată interesant.
- Sînteţi portretist?
- ?!
- Se vede că nu sînteţi portretist.
- A, vă rog să mă scuzaţi, dar nu pe dumneavoastră vă fotografiam.
- A, păi din partea mea, puteţi să mă fotografiaţi.
- Domnu', dacă nu mă credeţi, veniţi să vă arăt că nu am nici o imagine cu dumneavoastră.
- Credeţi că n-aveţi dreptul să mă pozaţi? Eu locuiesc în Martinica, dar sînt parizian de origine şi în plus sînt şi jurist. Sîntem într-un loc public, deci aveţi dreptul.
- ...
- Din partea mea puteţi să mă trageţi în poză din faţă, din profil, din spate.
- Dar ...
- În plus, sînteţi în defensivă!
- Pardon, dar nu găsesc nimic deosebit de pozat la faţa dumneavoastră.


Ia toje portretist

5 comentarii:

octiliniu spunea...

ioi tu rozi tu, ce caustica esti !

Zdrîngu spunea...

Pai ce sa fac si eu, pacatele mele, daca era de-a dreptul agresiv ...

Zdrîngu spunea...

Bai portretistilor!

Zdrîngu spunea...

Aha, complot!
Da' nu va fac eu mutra dof cum va vad?
:)

monsoux spunea...

adorabila povestea, ca de obicei, iar pe afise le-am vazut si eu acum ...un secol :( imaginea imi starneste nostalgii. Interesanta combinatia!

Trimiteți un comentariu