La ora 10 fără cinci, cu puţin timp înainte de ora deschiderii, în faţă la Grand Palais se afla o anume masă de oameni, ordonaţi cu toţii pe trotuar, numai bine ca să formeze o coadă de vreo 150 de metri.
- Subţire, mi-am şoptit
Cum lumea începea să se adune, am avut revelaţia că erau de fapt trei cozi: una pentru persoanele exonerate - ah, oare cum e să fii exonerat? şi ce trebuie să faci ca să devii? - una pentru persoanele care şi-au făcut rezervare - draci, nu s-au mai găsit bilete cu rezervare nici cu lumînarea cu mult timp înainte! - şi a treia, pentru plebei, la care stăteam şi noi smeriţi cu gîndul la pămîntul făgăduinţei a cărui intrare se zărea cu puţin mai departe dar care în scurt timp ne-am dat seama că era cam de neatins.
Pentru că cerberul care păzea intrarea în Hades lăsa mai întîi să treacă un număr estimativ n natural de exoneraţi - am înţeles că ei erau cei fără de păcate, îi aşteptau direct cîmpiile elizee special amenajate pentru ei înăuntru - mai aşteptam cîteva minute fără să se întîmple nimic, apoi lăsa să treacă un număr reprezentînd cam [2/3*n], după care durau cam 10 minute pînă să lase să-şi termine pelerinajul de la Compostelle un număr de [n/2] de păcătoşi.
Pe măsură ce minutele se scurgeau, răceala trotuarului se instala în mod pervers în tălpi, orice mişcare a capetelor muritorilor de la coadă dădea un fior de falsă speranţă, orice avansare mai mare a cozii de rezervaţi de alături făcea ca sentimentul de inegalitate socială să atingă cote de explozie, iar fiecare apariţie a cerberului lăsa impresia că n/2 devenise de fapt n/3, dacă nu chiar n/4.
Pînă la urmă, unul din paznici a avut o sclipire neobişnuită de inteligenţă şi a trecut pe lîngă noi anunţînd că mai avem de aşteptat trei ore, provocînd astfel o selecţie naturală care a fost salvatoare: mulţi din faţă au părăsit coada adresînd printre dinţi vorbe dulci organizatorilor, iar efectul a fost că am avansat în mod drastic. Totalul aşteptării: 2h30'.
Iar expoziţia? Cum a fost expoziţia?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu